Sunday, March 8, 2009

Mengapa Aku...

Mengapa aku...
Di saat mereka gembira, aku antara insan yg berduka..
Di saat mereka merasa asyik dan bahgia, aku antara insan yg lena dan sepi..
Di saat ini, hanya mata yg menahan air mata melimpah, tahu betapa sukar dan getirnya hidup aku saat ini..

Aku memikirkan, tidak layakkah aku mendapat seperti mana yg mereka dapat.
Sedangkan aku ini insan yg sentiasa jujur dalam perbuatan..
Kenapa aku rasa diri ini begitu diketepikan.. sedangkan di tepi lebih berduri dari tengah..
Sedih dan pilu, aku sudah sgt2 merasakannya.. kenapa kebahagiaan itu x muncul2..

Mampukah aku tersenyum.. di kala bibir ini sukar utk melirikkan senyuman.
Mampukah aku menahan getir hidup ini bersendiri.. sukar...
Yup.. biarkan mereka bahgia.. biarkan mereka gembira.. itu kata2 ku.
kata2 hatiku? aku juga inginkan seperti itu.. aku hanyut dibuai rasa sayang, tapi hakikatnya aku hanya bermimpi.. bermimpi utk mmperoleh sebutir permata, sedangkan permata itu bukan milikku.. terpaksa aku lepaskan kembali ke dasar lautan.. biarkan ia hnyut, dan memperoleh tuan yg layak untuknya..

Adakah kaki yg berat melangkah ini akan pergi.. tidak.. aku akan di sini.. terus menanti.. biarlah org kata pungguk rindukan bulan, namun bulan x jua jatuh, tp aku yakin bulan sentiasa menemani malam si pungguk...
biarlah org kata cinta itu bertepuk sebelah tangan, namun aku yakin, dengan sebelah tangan itu juga la, akan ada tangan yg satu lagi utk bersama2 bertepuk..
biarlah org kata bagaikan langit dan bumi, berpijaklah di bumi yg nyata, namun aku pasti, langit itu hanya di atas kepala..

nukilan,
Muhammad Zaki Bin Zahari..

No comments:

Post a Comment